torsdag 25. mars 2010

Fotball - En egen kultur


Igår fikk jeg være med på en helt spesiell opplevelse. At fotball kunne være så engasjerende kunne jeg aldri trodd. I Florianópolis hvor jeg bor er det to lag, Avai og Figerense. De fleste som bor på øya støtter Avai, og de fleste som bor på kontinente støtter figerense, selv om det finnes en del unntak. Den siste tiden har det vært en fotball cup kun for denne staten, og igår var det rivalene Avai og Figeira som spilte. Jeg var så heldig å få lov til å gå på en ekte brasiliansk fotballkamp, og da er det utrolig viktig å støtte et spesielt lag. Jeg har blitt godt opplært her i Brasil så det ble Avai. Det er utrolig viktig for Brasilianerne å støtte et spesielt team. Dette har jeg ikke helt forstått. Men da en figerense fan ikke ville være med oss på kamp bare på grunn av at han da måtte sitte på avai sin side forstod jeg litt mer av hva det vil si. Det hadde faktisk vært farlig for han om han satt på vår side og heiet på feil lag. 
Og det manglet i hvert fall ikke på trosskap og engasjement. Og du kan trygt si at jeg har fått et nytt ordforråd i portugisisk som jeg kanskje ikke bør bruke så ofte. 
Dette er virkelig en egen kultur kan du si. Da vi kom til stadion var alt rundt der farget etter teamet sitt farge, blått. Og da mener jeg alt. Det var en vegg av politihester som sperret inngangene til det andre teamet sin side. Og ute på fotballbanen var det bevæpnet politi. 
En helt spesiell opplevese som jeg aldri kommer til å glemme. Og jeg tror jeg har lært mye mer av den brasilianske kulturen.
Her er noen bilder fra kampen:





Jeg kan se at fotball er noe som skaper en sterk fellesskapsfølelse her. Alle har et team de heier på og de fleste kan spille fotball. Det er noe som alle kan delta i uansett klasse og livssituasjon. Men de er utrolig flinke til å spille fotball. Fra de er 5-6 år spiller de noe helt enormt. Jeg vet jeg ikke er så god i fotball, men jeg det er ikke en gang vits i å prøve å spille med guttene i favelaen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar