torsdag 18. februar 2010

Familieleir Vs Karneval


Mens det var stor fest i hele landet, og sambadronningene i Rio de Janeiro danset nakne gjennom byen, reiste vi på familieleir. Var veldig spent på hva denne helgen ville bringe, og jeg må vel innrømme at jeg ikke hadde de store forhåpningene. Jeg har hatt en del diskusjoner med ungdommene her om hvorfor de reiser bort fra fest og samba. For en nordmann i Brasil er dette vanskelig å forstå ettersom det er en av de største turistattraksjonene som Brasil har å by på.
Men etter en langhelg på leir og en liten sviptur på karneval er jeg ikke i tvil!
Vi har hatt en utrolig kjekk helg og jeg har lært veldig mye. Kanskje ikke akkurat fra talene, men jeg har lært mye om ungdomsarbeid og brasiliansk kultur. 
Vi reiste med buss ca 3 timer fra der vi bor, og litt mer opp i fjellene. Der kom vi til et stort leirsted, hvor vi satte opp teltene våre under store presenninger. Her var vi samlet med folk fra alle aldersgrupper. Unge og gamle. Babyer og pensjonister. I tillegg var det mange familier som reiste sammen som en familie. Det var et utrolig bra fellesskap og en kan merke viktigheten av at vi er alle en del av en stor kristen familie. 
Den ungdomsgruppa som jeg reiste med (MUNIL) hadde ansvar for møtene til aldersgruppa 16-20 år. Det ville si at også jeg og Magnus fikk våre oppgaver og måtte bidra med det vi kan. Men jeg tror jeg fikk utrolig mye mer igjen enn hva jeg bidro med. De hadde noen fantastiske dramastykker som jeg skal ta med meg hjem. Det som også var veldig kjekt var at disse talene var litt enklere å forstå for meg. 
Hovedfokuset på hele leiren har vært et liv forandret i Kristus - med refleksjon over kristen etikk. Det har vært utrolig å se hvor bevisste de er på å leve hele livet for Kristus, og at det er livet etter leiren som betyr noe. Mye av talene handlet om hvordan en kan være kristen i hverdagen. For selv om denne leiren er et alternativ fra Karnevalets festing, hadde de større fokus på det som skjer når en kommer hjem fra leiren. Jeg har lært enda mer om hvor målrettet og beviste de er i sitt kristenliv. Vi har så utrolig mye å lære! 



Her er vi på morgenmøte i sirkusteltet. Alle sammen samlet i lovsang. Alt fra barnesanger og bedehusmusikk til mer ungdommelig lovsang.


MUNIL 


Her sitter vi å venter på å få slå opp teltene våre. Guttene skulle visst ha det så utrolig perfekt med alle presenningene. 

Så var det Karneval






Jeg tok ca. 250 bilder til sammen, og da vi kom ut fant jeg ut at det kun var 1 skole og at det ikke var ferdig. 
Men det var verdt opplevelsen! Utrolig fascinerende med alle kostymene. 

4 kommentarer:

  1. Hei Hilde:-) for ein opplevelse du har fått deg:-) kos deg for snart komme du heim t kulden..:-D

    SvarSlett
  2. Kjekt å lese at du fekk med deg litt av alt. Litt Ole Brum stil det der, ja takk begge deler.

    Ønsker deg ei fin helg.
    Her heime skin sola på den kvite snøen i dag. Fantastisk start på helga!!!!

    SvarSlett
  3. Velger nå å stå fram.
    Den anonyme er Anne M

    SvarSlett
  4. Så spennande Hilde=) så bra at du fekk sjangs te å få me deg begge deler!;) I Bolivia va d akkoratt likt, der og reiste me me kjerkå på tur når karneval bjunnte=) godt å hørra at du kose deg i varmen å spennande å fylla me på bloggen din!:)
    Que Dios te bendiga!
    Klem Johanna

    SvarSlett